Καθώς πλησιάζει ο Ιανουάριος αρχίζουμε να κάνουμε και μεγαλεπήβολα πλάνα για το νέο έτος. Το πιο συνηθισμένο από αυτά είναι ασφαλώς ότι θα κάνουμε δίαιτα και θα ξεκινήσουμε γυμναστική. Όλα αυτά τα σχέδια γίνονται βέβαια σχεδόν πάντοτε πάνω από ένα πιάτο μελομακάρονα.

Οι περισσότεροι από εμάς ανησυχούμε μήπως παραείμαστε παχουλοί, πλαδαροί και αγύμναστοι. Ανησυχούμε μήπως η καθιστική ζωή μας κάνει κακό. Υπάρχουν όμως και κάποιοι πορωμένοι με την γυμναστική. Αυτοί αναρωτιούνται μήπως το παρακάνουν με την άσκηση.

Πραγματικά, μια έρευνα του 2012 που πραγματοποίησε μια ομάδα υπό τον καρδιολόγο Δρ. James O’Keefe, η γυμναστική πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα είδος φαρμάκου. Αυτό σημαίνει ότι σε υπερβολικές δόσεις μπορεί να αποβεί επιβλαβής. Όπως παρατηρεί ο O’Keefe:

«Όσο σπουδαία κι αν είναι η φυσική άσκηση, ορισμένες φορές ενεργεί σαν ισχυρό ναρκωτικό. Μεγαλύτερη ‟δόση” κάνει καλό αλλά από ένα σημείο και μετά η άσκηση έχει αρνητικές συνέπειες και μπορεί βασικά να υπονομεύσει και την υγεία αλλά και την μακροζωία.

Πόσο πολύ είναι παρα πολύ στην γυμναστική;

Πρέπει να σημειωθεί ότι, κατ΄ αρχάς, η έρευνα δείχνει ότι ασφαλώς και η συστηματική άσκηση συντελεί στην βελτίωση της υγείας με πολλούς τροπους. Ένας από αυτούς είναι ότι όσοι ασκούνται ζουν κατά μέσο όρο 7 χρόνια περισσότερο από αυτούς που δεν κάνουν γυμναστική.

Όσοι αθλητές όμως ασχολούνται με extreme sports αποκτούν υπερβολικούς ρυθμούς προπόνησης. Αυτό μπορεί να καταλήξει να έχει τοξικά επακόλουθα. Οι ειδικοί αναφέρουν ότι 30 με 60 λεπτά την ημέρα άσκησης επαρκούν. Όσοι τρέχουν πάλι πρέπει να στοχεύουν στα 20 με 25 χιλιόμετρα την εβδομάδα, απόσταση φυσιολογική για άσκηση.

Θα πρέπει να ανησυχείτε ότι γυμνάζεστε πάρα πολύ;

Ο προσωπικός γυμναστής Daniel Harrod ανέφερε στο indy100 ότι για τους περισσότερους που γυμνάζονται αυτό δεν αποτελεί ζήτημα:

«Διαρκείς μυικοί πόνοι, συχνά συμπτώματα γρίπης, κόπωση, περιορισμένη απόδοση στο γυμναστήριο και εξάντληση υποδηλώνουν συνήθως ότι μάλλον ασκείστε υπέρ το δέον.»

Ασφαλώς η πλειοψηφία όσων γυμνάζονται δεν χρειάζεται να ανησυχεί. Αυτό που είναι καλό να κάνει ο καθένας μετά από εντατική άσκηση είναι να δίνει τον ανάλογο χρόνο στο σώμα του για να ξεκουραστεί και να αναρρώσει. Ακολουθώντας αυτόν τον χρυσό κανόνα, αποφεύγονται και τυχόν παρενέργειες.

Ποια μορφή άσκησης είναι ακραία και γιατί είναι επικίνδυνη;

Ο Μαραθώνιος είναι μια καλή περίπτωση ακραίας άσκησης. Η καρδιά των μαραθωνοδρόμων λειτουργεί κατά την διάρκεια του τρεξίματος 5 φορές εντατικότερα από όταν ένα άτομο είναι σε ανάπαυση. Αυτό μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στην καρδιά για σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο ο οργανισμός θα επανέλθει σε κανονικά επίπεδα μετά από μία εβδομάδα, εφόσον το άτομο δεν ασκηθεί περαιτέρω. Όμως, επιπλέον εντατική άσκηση σε αυτό το διάστημα ενδέχεται να επιβαρύνει την καρδιά και τον τρόπο που αυτή λειτουργεί.

Αποφύγετε τις υπερβολές

Η άσκηση εμπορεί να είναι επωφελής για την καρδιά και το σώμα χωρίς να το παρακάνουμε. Ανάλογα με την άσκηση, οτιδήποτε μεταξύ των 15 λεπτών και της μίας ώρας την ημέρα αρκετές φορές μέσα στην εβδομάδα επιφέρει καρπούς. Η πιο αποδοτική γυμναστικής είναι να αναπτύξετε μια ρουτίνα άσκησης με συστηματικότητα, χωρίς να χαλάτε όλη την ημέρα σας στο γυμναστήριο.